احتمالا برای افرادی که کسب و کار سنتی دارند، این سوال پیش بیاد که چرا باید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟
تقریبا بیشتر افرادی که در دنیای واقعی کسب و کار خود را دارند میگویند ما از این وضعیت راضی هستیم و درآمد مان قابل قبول است، به نظر شما و با این اوصاف چرا راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی بازهم برایشان ضروری می باشد؟
مهمترین دلیل آن عدم شناخت و عدم پذیرش فضای اینترنت و غریبه بودن با کسب و کار های آنلاین می باشد.

تعریف کسب و کار اینترنتی
به مجموعه فعالیتها و خدماتی که در فضای اینترنتی انجام شود و نیاز مردم را مرتفع سازد و گاهی اوقات منجر به سودآوری و درآمدزایی می گردد.
به طور مثال برای درآمدزایی در بستر اینترنت، میتوان از پلتفرم وب سایتها استفاده کرده یا به جای آن، به سراغ اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم کاملا فعال این روزها رفت.
راه اندازی وب سایت، وبلاگ و حضور آنلاین یک عامل بسیار مهمی است، زیرا مشتریان شما متوجه می شوند که چقدر در کار خود جدی هستید. امروزه شرکتهای بزرگ و کوچک با صنایع متفاوت در حال تلاش برای یک حضور آنلاین موفق هستند.
اگر حضور آنلاین ندارید، نباید انتظار داشته باشید که همانند رقبایی که در اینترنت مشغول فعالیت هستند، موفق باشید و مشتریانتان تصویر خوبی از کار شما داشته باشند.
در حال حاضر بسیاری افراد تا اسم کسب و کاری را میشنوند به دنبال اسم و رسم آن در فضای مجازی و گوگل هستند. زمانی که مشتری یا مخاطب، شما را جستجو میکند انتظار دارد که در اینترنت حضور داشته باشید و یک بیزینس آنلاین هم داشته باشید.
مزایای کسب و کار اینترنتی
بعد از تعریف و مثال کاربردی که برای کسب و کار اینترنتی گفتیم نوبت به ویژگی های مثبت این مهم و ضرورت غیر قابل انکار برای هر نوع کسب و کار می رسیم :
دسترسی همیشگی
مشاغلی هستند که در حالت عادی خدمات ۲۴ ساعته را به افراد ارائه میدهند. مثل پمپ بنزینها، رستوران، فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و… اما برای اکثر مشاغل سنتی این کار غیرممکن است. مزیت داشتن بیزینس آنلاین این است که مشتریان شما در هر زمان از روز یا شب یا روزهای تعطیل به فروشگاه شما میآیند و پس از بررسی محصولات، سفارشات خود را ثبت میکنند. دردسترس بودن فروشگاه در تمامی زمانها و حضور آنلاین تاثیر مثبتی بر روی فروش شما میگذارد.
برخی از افراد میخواهند پس از تمام شدن ساعت کاری خود از فروشگاه خرید کنند، که احتمال بسته بودن بعضی فروشگاهها وجود دارد. اما فروشگاههای آنلاین در ۷ روز هفته ۲۴ ساعته در دسترس هستند. همچنین در فروشگاههای آنلاین صف انتظار طولانی برای خرید وجود ندارد. شما میتوانید با صرف زمان کوتاهی خرید خود را انجام دهید. این یعنی صرفه جویی هم در زمان وهم در هزینه ها...!

پاسخگویی و پشتیبانی بهتر به مشتریان
حضور آنلاین و کسب و کار اینترنتی این امکان را به شما میدهد تا سوالات مشتریها را پاسخ دهید، مشکلاتشان را حل کنید بدون اینکه زمان زیادی از شما گرفته شود.
همچنین تأیید سریع سفارش خرید، پیشنهادات محصولات یا خدمات مشابه و… در جذب و کسب رضایت مشتری تاثیرگذار است. فروشگاههای آنلاین سفارشات را پردازش کرده و پس از تایید به مشتری ارسال میکنند. اما در زمان گذشته پیگیری سفارشات از طریق تلفن یا پست صورت میگرفت.
متناسب با حجم کاری کارکنان فروش، پردازش سفارش ممکن است ساعتها یا حتی روزها طول بکشد. اما با استفاده از یک برنامه فروشگاهی خوب، میتوانید به طور خودکار موجودی انبار، میزان فروش و موارد دیگر را مشخص کنید.
کاهش هزینه ها
راه اندازی بیزینس آنلاین نسبت به کسب و کار سنتی هزینههای بسیار کمتری دارد. به عنوان مثال دریافت سفارشات بصورت آنلاین نیاز به کارمندان خدمات مشتری را کاهش میدهد.
شما هیچ ساختمانی برای ساخت و ساز فروشگاه و همچنین وسیلهای برای خرید نیاز ندارید. در صورت نیاز چندین کارمند استخدام کنید. به راحتی میتوانید یک سایت اینترنتی راه اندازی کنید و فروش خود را آغاز کنید. اگر شما یک فروشگاه در سطح شهر دارید، با کیفیت و قیمت محصولات آشنا هستید، در این صورت به راحتی قادر به ساخت یک بیزینس آنلاین حرفهای هستید. ایجاد یک فروشگاه آنلاین، مشتریان بیشتری را با کسب و کارتان آشنا میکند.
کار و زندگی در هر جا
کسب و کار اینترنتی به شما این امکان را میدهد در هر مکانی که میخواهید کار و زندگی کنید. لازم نیست شما در یک مکان فیزیکی مشخصی زندگی کنید، تنها چیزی که برای کسب و کار اینترنتی اهمیت دارد، وجود اینترنت با سرعت قابل قبول است.
بسیاری از مردم در یک قاره زندگی میکنند، هاست خود را از یک کشور دیگر خریداری میکنند یا انبار محصولاتشان در شهر دیگری است. اینها هیچ محدودیتی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیست.
تجارت آنلاین محدودیت مکانی برای زندگی و مسافرت را از بین میبرد. اما برخی مشاغل همانند کسب و کارهای خانگی، پزشکی و… برای انجام کار خود باید در مکانی خاص باشند.
البته، به همان اندازه که تجارت آنلاین جذاب به نظر میرسد، داشتن کسب و کار اینترنتی برای همه مشاغل مناسب نیست. لازم است بعضی افراد شغل روزانه یا تجارت سنتی خود را حفظ کنند. اما میتوانند برای معرفی کسب و کار خود سایتی راهاندازی کنند. در واقع ساخت یک کاتالوگ که بتواند کسب و کارشان را معرفی کرده و در آن پیرامون کارشان به تولید محتوا مشغول شوند.

کلام آخر
هدف اصلی اینترنت و فضای دیجیتال ایجاد بیزنس آنلاین است.
در اینترنت افراد فقط با یک کلیک از فروشگاه، تا خرید فاصله دارند. از طریق اینترنت مشکلات مشتریان خود را حل کنید و راهنماییهای لازم را انجام دهید. سفارشات و پرداختیهای انجام شده را مستقیما در صندوق ورودی فروشگاه ببینید.
هرچه ترافیک ورودی به فروشگاه بیشتر باشد، مشتریان بیشتری وارد فروشگاه میشوند و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا میکند. در حالی که در گذشته بسیاری از مردم در انجام تجارت از طریق اینترنت مردد بودند، اما امروزه کسب و کار اینترنتی در حال گسترش و افزایش است و خرسندیم که فراگیر و فرهنگسازی شده است.
در انتها خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع : همیاروردپرس
تو این وبلاگ قراره به موضوعات زیر بپردازیم: