یکی از موضوعات بسیار مهم برای موفقیت در سئو در سال ۲۰۱۸ توجه به مفهوم کلیدی در مقایسه با کلمه کلیدی است. در گذشته ای نه چندان دور، گوگل محتوای صفحه شما را بررسی میکرد تا ببیند چه عبارتی بیشتر از سایر کلمات تکرار شده و همان عبارت را به عنوان کلمه کلیدی هدف و موضوع صفحه شما انتخاب می نمود. به عبارت دیگر ۱۰۰ درصد تمرکز ربات های گوگل بر روی محتوای صفحه و محل قرار گیری کلمات هدف شما بود.
درک تفاوت کلمه کلیدی با عبارت کلیدی لازمه تولید یک محتوای سئوشده برای جذب مخاطب است. اگر چه در اغلب یادداشتهای مرتبط با سئو از این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده میشود اما تفاوتهایی میان آنها وجود دارد.
وقتی شما برای پیدا کردن پاسخ سوال خود به سراغ موتورهای جستوجو میروید از یک کلمه یا عبارت استفاده میکنید. موتور جستوجو آن کلمه یا عبارت را با کلمههای موجود در وبسایتهای مختلف مطابقت میدهد و نتایج را به شما نشان میدهد.
در بازاریابی جستوجو به این کلمهها، «کلمه کلیدی» گفته میشود. این کلمهها مهمترین عنصر موفقیت این نوع بازاریابی به شمار میآیند.
افزودن کلمههای کلیدی مرتبط به محتوای وبسایت به موتورهای جستوجو نشان میدهد که شما تلاش میکنید تا رتبه بهتری کسب کنید. از این رو انجام تحقیقات کلمه کلیدی برای یافتن کلمهها و عبارتهای کلیدی بسیار مهم است.
کلمه کلیدی
،عبارت کلیدی
کلمات کلیدی یا (Keywords) که به عنوان کلیدواژه نیز شناخته میشود، در پروسه تحقیق کلمات کلیدی پیدا میشوند. کلمات کلیدی سایت نقش بسیار مهمی در سئو بازی میکنند و رابط بین موتورهای جستجو، شخص جستجو کننده و صفحات وبسایت هستند.
keywords
،seo
،Long Tail
،LSI
همه ما میدانیم که برای پیشرفت بهتر کارها، یک سیستم مدیریت جامع نیاز است. در این مقاله قصد داریم در مورد سیستم مدیریت محتوا توضیح دهیم و بگوییم که منظور از مدیریت محتوا چیست. پس با رشدانا همراه باشید تا به خوبی با این مقوله آشنا شوید.
سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟
سیستم مدیریت محتوا یا CMS = Content Management Sistem برنامهای است که به کمک آن میتوانیم انتشار، ویرایش، سازماندهی، حذف و نگهداری محتوای تولید شده را انجام دهیم. تمام این اموری که نام برده شد، جزو کارهای مدیریتی محتوا هستند. به صورت کلی یک CMS از دو عنصر تشکیل شده است:
- برنامه کاربردی مدیریت محتوا
- برنامه تحویل محتوا که سبب به روزرسانی اطلاعات وبگاه میشود.
CMS
،Open source
،WordPress
،Joomla
اگر فرد خوشسلیقه و خلاقی هستید و از هیاهوی دنیای سلبریتیها در اینستاگرام خسته شدهاید، پینترست جایگزینی ایدئال برای شما است.
چند روز پیش در حال مشاهده وبینار آموزشی یکی از طراحان گرافیک خوب سطح وب بودم. حین وبینار یکی از مخاطبان از او سوال کرد که برای پیدا کرده ایده سراغ کدام سایت ها برویم؟ مدرس بدون یک ثانیه درنگ گفت: پینترست! پینترست (pinterest) یک دریای واقعی و فوق العاده برای پیدا کردن ایده هاست.
البته من قبلا کم و بیش با Pinterest آشنا بودم اما بعد از اتمام این وبینار، دوباره سراغ این سایت رفتم و کمی که در آن جستجو کردم، دیدم این سایت نه صرفا برای ایده گرفتن بلکه یک وب سایت شگفت انگیز برای سئو، کسب درآمد و… است. همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیرم در یک مقاله جامع، صفر تا صد پینترست را به شما آموزش دهم،با من در مقاله آموزش پینترست همراه باشید:
پینترست
،طراح گرافیک
،هوش مصنوعی
میگویند تاجران همان جایی می روند که مردم می روند و به تبعیت از آنها، پول نیز آنها را دنبال می کند. در سال 2016 برای اولین بار تاجران هزینه بیشتری روی تبلیغات دیجیتالی به نسبت تبلیغات تلویزیونی کردند و این روند به صورت فزایندهای در حال افزایش است. این روزها مردم حضور غیر قابل باوری در شبکههای اجتماعی دارند. طبق آمارهای منتشر شده، نزدیک بیش از 2.5 میلیارد نفر در این شبکه ها حضور دارند و حداقل از یکی از این رسانه ها به صورت ماهیانه استفاده می کنند. در این میان کمپانی هایی مثل فیسبوک نیز وجود دارند که به نوعی خود را متعهد می دانند تا کل دنیا یا حداقل کل کاربران اینترنتی دنیا را قسمتی از شبکههای اجتماعی کنند.
تبلیغات هوشمندانه
،اینفلوئنسر مارکتینگ
،مشاور محتوا
،بازاریابی محتوایی
حتماً در فروشگاههای اینترنتی مانند دیجیکالا دیدهاید که برای خرید برخی محصولات، گزینههای مختلفی وجود دارد. مثلاً میتوانید رنگ تیشرت را از منو انتخاب کنید؛ یا اینکه انتخاب کنید گوشی موبایلی که میخرید با گارانتی باشد یا بدون گارانتی. در ووکامرس نیز این امکان برای تعریف محصولات وجود دارد که به آن تعریف محصول متغیر یا variable product است.
شما تنها با چند کلیک ساده میتوانید محصولات مختلفی را به ووکامرس اضافه کنید؛ اما برای اضافه کردن محصولات متغیر در وردپرس به تلاش بیشتری نیاز است. در این مقاله فرض کردیم خواننده این مطلب میداند ووکامرس چیست و مستقیم سراغ نحوه تعریف محصولات متغیر در ووکامرس رفتیم.
محصولات متغیر
،ایجاد محصول
،تعیین متغیر
،variable product
پس از نصب افزونه ووکامرس (Woocommerce)، شما نیاز دارید که پیکیربندی آن را انجام دهید. در این مطلب به آموزش پیکربندی ووکامرس می پردازیم تا بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را درست مانند چیزی که می خواهید کانفیگ کنید. این پیکربندی ووکامرس شامل مواردی مثل آدرس ها، واحد پولی، واحد ها وزن و ابعاد، تنظیمات مربوط به محصولات، سبد خرید و پرداخت، تنظیمات حمل و نقل، درگاه های بانکی، ایمیل ها و … می باشد. با آموزش آموزش پیکربندی ووکامرس همراه ما باشید.
Woocommerce
،پیکربندی
،ووکامرس
،آموزش ووکامرس
کال تو اکشن و هدایت کاربر به سمت آن، یکی از چندین و چند هدف تولید محتوا به شمار میرود. در واقع، اقدام کردن در دنیای وب نیز ویژگیهای مشابهی با دنیای فیزیکی دارد؛ با این تفاوت که اقدامهای دنیای وب به ترکیبی از ذهن و سرانگشتان کاربران نیاز دارند.
در دنیای فیزیکی، به موقع اقدام کردن، یک توانایی قابل ستایش است. کسی که بتواند در لحظه درست به شکلی درست از خودش واکنش نشان دهد، نه تنها از افتادن اتفاقهای بد جلوگیری میکند، بلکه میتواند بازی را به نفع خودش تمام کند.
شما در جایگاه یک کاربر و یک دیجیتال مارکتر، هم در معرض این اقدامها قرار میگیرید و هم آنها را طراحی میکنید. داستان از جایی جالب میشود که یاد میگیرید چگونه با به کار بستن چند راهکار ساده، کاربران را به انجام یک واکنش طراحی شده و هدفمند تشویق کنید.
در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چیستی «Call To Action» میرویم، کاربردش را زیر ذرهبین میگذاریم، روشهای بهینه کردن آن را موشکافی میکنیم، با نکتههای مهم برای طراحی آن آشناتر میشویم و «CTA» را در قالب مثالهایی واقعی از دیجیتالینگ مورد بررسی قرار میدهیم.
اگر به دنبال راهکارهایی برای بهینهتر نوشتن کال تو اکشنهایتان میگردید، تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.
CTA
،CALL TO ACTION
،دعوت به اقدام
،فراخونی
تجربه ناگهانی از دست دادن مشارکت فالوورها بدترین کابوس هر فرد فعال در اینستاگرام است. یکی از اصلیترین مشکلات کاربران اینستاگرام، کاهش ناگهانی بازدید صفحه، کاهش میزان نمایش پستها به کاربران، از کار افتادن هشتگها، نداشتن بازدید از اکسپلور و کاهش غیرطبیعی دنبالکنندگان است. اگر شما هم این اتفاقات را در صفحه اینستاگرام خود تجربه کردهاید، به این معنیست که شما شدوبن (shadow ban) شدهاید.
اینستاگرام هرگز به صورت مستقیم به شدوبن (shadow ban) اشاره نکرده است و همیشه آن را انکار میکند، اما تنها کافیست حرکتی رباتگونه و برخلاف قوانینش انجام دهید تا دیگر پستهای شما را به کاربران نمایش ندهد. اینستاگرام برای مراقبت از اعتبار خود از تکنیک “حذف، کاهش، اطلاع رسانی” و یا شدوبن استفاده میکند و محتواهایی که با قوانین مطابقت ندارند را حذف و در اکثر مواقع آنها را فقط به برخی از افرادی که شما را دنبال میکنند، نمایش میدهد. فراموش نکنید اینستاگرام هررفتار برخلاف قوانینش را خطا میداند و شما را از طریق شدوبن(shadow ban)، جریمه میکند.
shadow ban
،فالوور فیک
،ریپورت
،هشتگ
اینستاگرام که در سال ۲۰۱۰ ایجادشده، پس از شبکههای اجتماعی فیسبوک، یوتوب و واتساپ، چهارمین شبکه اجتماعی محبوب جهان است.
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی و یکی از پرطرفدارترین پلتفرمهای آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است. این اپلیکیشن ابتدا تنها با هدف بهاشتراکگذاری عکس و ویدیو ایجاد شد؛ اما اکنون که بیش از یک دهه از خلق آن میگذرد، علاوه بر بهاشتراکگذاری عکس و ویدیو، به یک پل ارتباطی مجازی قوی بین افراد و همچنین فضایی برای معرفی کسبوکار و کسب درآمد نیز تبدیل شده است. در ادامه مهمترین اتفاقات تاریخچه اینستاگرام را بررسی میکنیم تا ببینیم این شبکه اجتماعی چگونه توانسته است اینچنین محبوب شود و به زندگی نسل جوان نفوذ کند.
اینستاگرام که متعلق به شرکت متاست، درحالحاضر ۱.۲۸ میلیارد کاربرد دارد. به بیان دیگر، بیش از یکهشتم جمعیت جهان کاربر اینستاگرام هستند! طبق آمار اعلامشده، درآمد تبلیغات در اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۲ به ۳۳.۲۵ میلیارد دلار افزایش یافته است و پیشبینی میشود در پایان سال میلادی جاری به ۳۹.۷ میلیارد دلار برسد!
Follow
،Reels
،Direct
20 سال پیش چیزی به اسم هشتگ وجود نداشت و کسی از این پدیده عجیب شبکههای اجتماعی چیزی نمیدانست. علامت «#» روی کیبورد هم زیاد هم کاربردی نبود. تا اینکه در یکی از روزهای سال 2007 کریس مسینا (Chris Messina) مدیر بازاریابی وب وارد دفتر توییتر شد و گفت بیاید برای گروهبندی توییتهای مرتبط به هم از این نماد «#» استفاده کنیم.
این روزها و با افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی همهی ما با کلمهی هشتگ آشناییم. الان دیگر میدانیم هشتگها تنها یک کلمه نیستند بلکه میتوانند ویو پستها را چندبرابر کنند و آیندهی کسبوکار شما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین منظور در این مقاله سعی کردهایم تا شما را با تعریف اولیه هشتگ آشنا کنیم و موارد استفاده از آن را به شما توضیح دهیم. سپس، به نحوهی استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی پرطرفدار بپردازیم و اصول بازاریابی شبکههای اجتماعی با استفاده از هشتگ را بررسی کنیم.
هشتگ
،Hashtag
،Post
،شبکههای اجتماعی
LinkedIn یک شبکه اجتماعی محبوب و حرفهای برای تجارت (B2B) برای افراد حرفهای و متخصص است. بیش از ۱ میلیون نفر با بیش از ۱۳۰ هزار پست در هفته در این پلتفرم فعالیت میکنند که حدود ۴۵٪ از آنها را مدیران شرکت، معاونان اصلی، مدیرعاملها و سایر مدیران ارشد تشکیل میدهند. لینکدین یک بستر عالی برای ایجاد مخاطبان حرفهای شما و همچنین فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ و نوع بیزینس شرکت با مشتریان جدید و بالقوه پس آموزش لینکدین نیز بسیار مهم است.
لینکدین
،پست
،مقاله
این روزها دیگر کسی نیست که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا نباشد. سیستمی که در سال 2003 با هدف وبلاگ نویسی کار خود را آغاز کرد. اما امروزه از این CMS برای ساخت انواع سایت استفاده می شود. یکی از مزایا و نقاط قوت وردپرس وجود وبلاگ قدرتمند است. شما می توانید مطالب و پست های خود را در قالب نوشته در سایت وردپرسی خود منتشر کنید. انجام این کار بسیار ساده است. با این حال ما قصد داریم در این مقاله به صورت تصویری نحوه ایجاد پست در وردپس و ارسال آن را به شما آموزش دهیم. اگر شما هم به این مسئله آشنایی ندارید با تهران سرور در این مقاله همراه باشید.
پیشخوان
،پیشنویس
،افزودن نوشته
،تصویر شاخص
نمادک سایت یا فاوآیکون که در لاتین بهصورت کامل Favorite Icon نوشته میشود، در لغت به معنی نماد یا آیکون موردعلاقه است. هر سایت حرفهای، لازم است نماد مشخصی برای معرفی خود داشته باشد. این نماد در گوشه مرورگرها نمایش داده میشود. هرچه برندینگ و بازاریابی دیجیتال حرفهای تری داشته باشید، اهمیت به نمادهای بصری و رابط کاربری سایتتان، بیشتر خواهد بود. توجه به برندینگ در فضای مجازی، از همین ریزهکاریها مشخص میشود. با ساخت سایت به روشی اصولی، میتوانید رتبه سایتتان را تغییر دهید.
نمادک سایت یا فاوآیکون چیست؟ چرا استفاده از فاوآیکون سایت ضروری است؟ چگونه یک فاوآیکون بسازیم؟ در ادامه به توضیح پاسخ این سوالات میپردازیم.
پس همراه ما باشید!
Favicon
،نمادک سایت
،فاوآیکون
،لوگوی وب سایت
در مطلب ایندکس گوگل چیست ما سعی کردیم اهمیت ایندکس شدن سایت را برای شما توضیح بدهیم. پس به شما پیشنهاد میکنیم برای فهم بهتر ابتدا مقاله قبلی را مطالعه کنید. در این مقاله ما 16 دلیل که باعث شده سایت شما ایندکس نشود را برایتان آورده ایم.
دلایل ایندکس نشدن سایت توسط گوگل
اگر در دنیای دیجیتال کسب و کاری داشته باشید و پلتفرمی که از آن استفاده می کنید وب سایت یا وبلاگ باشد؛ بدون شک یکی از کابوس های شما ایندکس نشدن در گوگل است. چرا که وقتی در گوگل ایندکس نشده باشید یعنی در فهرستِ نتایجِ جستجو هیچ جایگاهی ندارید و در نتیجه از مشتری و مراجعه کننده به وب سایت هم خبری نخواهد بود. ولی قبل از این که به سراغ دلایل ایندکس نشدنِ شما در گوگل برویم، بهتر است با هم از این که شما ایندکس شده اید یا نه اطمینان حاصل کنیم.
ایندکس
،Crawling
،سئو
،site map
هر قالب وردپرسی دارای تنظیمات مختلفی است که به کمک آنها میتوانیم سایت را سفارشیتر کنیم. بخش سفارشیسازی وردپرس برای اعمال تغییرات جزئی یا کلی روی قالب سایت استفاده میشود. در این آموزش با این بخش آشنا شده و نحوه کار با آن را یاد میگیریم.
علاوه بر تنظیمات عمومی وردپرس که به ما اجازه اعمال تغییراتی روی کل سایت میدهد، یکسری تنظیمات مخصوص قالب (پوسته) وجود دارد. اکثر قالبها برای سفارشیسازی سایت، تنظیماتی به ما ارائه میکنند که میتوانیم ظاهر، رنگبندی یا نحوه نمایش بخشهای سایت را مدیریت کنیم.
اگر تا به حال با قالبهای مختلفی کار کرده باشید، میدانید که برخی پوستهها دارای پنل تنظیمات اختصاصی هستند. علاوه بر آن، وردپرس امکانی به نام «سفارشیسازی» یا Customize را برای توسعهدهندگان قالب وردپرس ارائه کرده است.
سفارشیسازی
،Customize
،favicon
،نمادک سایت
افزونهها دنیای بسیار جذابی دارند. در این دنیا شما تنها با نصب یک افزونه سبک روی مرورگر یا نرمافزار قابلیتهای دلخواهتان را روی بدست میآورید. در این مقاله باهم سفری هیجانانگیز به دنیای پلاگینها خواهیم داشت.
دنیای نرمافزار، بدون پلاگینها قابلتصور نیست. اکثر برنامههای کامپیوتری، با کمک افزونههای مختلف این امکان را پیدا میکنند که خدمات گوناگونی ارائه کنند. برای مثال، یک نرمافزار ادیت ویدیو را در نظر بگیرید. این نرمافزار شاید بهتنهایی امکانات محدودی داشته باشد، اما با افزودن پلاگینهای گوناگون، امکان انجام هر کاری را دارد. این حقیقت را میتوان تقریباً به همه برنامهها و نرمافزارها بسط داد.
در این مقاله قرار است ببینیم افزونه (Plugin) چیست، چه فوایدی دارد، چه برنامههایی میتوانند از افزونهها استفاده کنند و…. بهطور کلی، میخواهیم زیروبم دنیای پلاگینها را موشکافانه بررسی کنیم.
افزونه
،پلاگین
،ووکامرس
،وردپرس
در این مطلب با آموزش گام به گام نحوه افزودن کاربر جدید به وردپرس با شما همراه هستیم. برای افزودن کاربر جدید و مدیریت کاربران در وردپرس لازم است تا طبق آموزش پیش بروید.
۱- وارد صفحه مدیریت سایت خود شوید. پس از ورود به داشبورد وردپرس، از نوار کناری صفحه، گزینه Users یا کاربران را انتخاب کنید.
۲- در این صفحه لیستی از تمام کاربران سایت را میتوان مشاهده کرد. اطلاعات مربوط به نام کاربری، ایمیل، نقش و تعداد پستهایی که هر کاربر ایجاد کرده نیز، در این صفحه وجود دارد. برای اضافه کردن کاربری جدید در وردپرس سایت خود، باید گزینه Add New در بالای صفحه را انتخاب کنید.
۳- در پنجره جدید تعدادی کادر خالی وجود دارد و اطلاعاتی را درباره کاربر جدید وردپرس از شما میخواهد. نام کاربری و آدرس ایمیل کاربر جدید خود را در محل تعیین شده وارد کنید. پر کردن این دو کادر الزامی است. اما لزومی برای وارد کردن نام، نام خانوادگی و وب سایت کاربر جدید وجود ندارد و نوشتن چنین اطلاعاتی اختیاری است.
افزودن کاربر
،مدیریت کاربران
در ادامه مجموعه آموزش طراحی سایت با وردپرس در خدمت شما هستیم. در صورتی که آموزش های قبلی را مطالعه کرده باشید میشود گفت، شما تاکنون حدود 90 درصد از منوها و بخشهای اصلی وردپرس را یاد گرفتید و تنها چند قدم تا یادگیری کامل وردپرس بیشتر ندارید. در این آموزش به مدیریت کاربران در وردپرس و انواع نقش کاربری اعضا میپردازیم تا بتوانیم به شما در جهت مدیریت بهتر آنها کمک کنیم. شما میتوانید با مطالعه مقاله آموزش صفر تا صد طراحی سایت با وردپرس به آموزش کامل وردپرس دست پیدا کنید.
طراحی سایت
،مدیریت محتوا
،ویرایشگر وردپرس
شاید برای شما هم به عنوان یکی از میلیون ها کاربر سیستم مدیریت وردپرس این سوال پیش آمده باشد که بعد از نصب وردپرس چه کار هایی را باید انجام دهید. هنگامی که شما وردپرس را بر روی وبسایت خود نصب میکنید به چند کار دیگر نیاز دارید تا وبسایت خود را به طور کامل راه اندازی کنید. ما در این مقاله 18 تا از مهمترین کار هایی که باید بعد از نصب وردپرس انجام دهید را آموزش میدهیم.
آموزش وردپرس
،سرچ کنسول
،گوگل آنالیتیک
روشهای ساخت فروشگاه اینترنتی بسیار متنوع است. شما میتوانید از فروشگاه سازهای مختلف مانند جوملا و پرستاشاپ تا ووکامرس که یک افزونه است، استفاده کنید. در این مطلب تخصصی قصد داریم به معرفی افزونۀ فروشگاه ساز آنلاین ووکامرس بپردازیم.
این افزونه یکی از محبوبترین و کاربردیترین فروشگاه سازها است. اما سؤال اصلی که مطرح میشود این است که ووکامرس چیست و صاحبان فروشگاههای اینترنتی چطور میتوانند از آن استفاده کنند؟
WooCommerce
،پلاگین
،فروشگاه ساز
،ووکامرس
یکی از بخش های مهم هرنوع وب سایتی بخش منوی آن می باشد که نقش اساسی در پیمایش کاربران در سایت را دارد. در واقع؛ مگامنو یک منوی بزرگ است که به بخش ها و زیرمجموعه های مختلفی از سایت لینک داده است. مگامنوها بیشتر در سایت هایی که حاوی محتوای زیاد هستند و یا سایت های فروشگاهی که محصولات متنوعی دارند، کاربرد دارد. اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که محصولات متنوعی را به فروش می رسانید، مگامنو می تواند باعث شود که مشتری خیلی سریع تر به آنچه که می خواهد، برسد. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با مگا منو چیست و مگا منو در وردپرس چیست ، آشنا کنیم. همراه ما باشید.