گوگل یک موتور جستجوی بسیار پرکاربرد میباشد که 3.5 میلیارد کوئری را در روز دریافت میکند. لازم به ذکر است که پلتفرم گوگل ادز حدود 2 دهه است که فعالیت دارد و در حوزه تبلیغات پولی یک ارشد بهحساب میآید.
گوگل منبعی است که توسط افراد در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند سوالاتی که با ترکیبی از تبلیغات پولی و نتایج ارگانیک پاسخ داده شدهاند بپرسند.
موضوع مورد بحث ما همین تبلیغات پولی است که نام های دیگری هم دارد، تبلیغات گوگل، گوگل ادورز، گوگل ادز که در ادامه این مقاله بیشتر با این موضوع آشنا می شویم:
تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (Google Ads) که قبلاً نام آن گوگل ادوردز (Google AdWords) بوده و با این نام هم شناخته می شود در واقع سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است.
گوگل ادز به نوعی یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) می باشد که از طریق آن می توانید تبلیغ سایت خود را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل و همچنین دیگر سایت های پارتنر گوگل نمایش دهید.
این سیستم تبلیغاتی در سال 2000 کمی بعد از راه اندازی موتور جستجوی گوگل به آن اضافه شد.
به زبان ساده، گوگل ادز سیستم تبلیغات در گوگل است!
در این سیستم، گوگل در قبال دریافت هزینه که بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه می شود، به شما این امکان را می دهد که به تبلیغ کالا یا خدمات سایت خود بپردازید.
چرا از گوگل ادز استفاده کنیم؟
امروزه همه به دنبال افزایش مشتریان و یا افزایش بازدید کنندگان وبسایت خود هستند.
یکی از راه های انجام این کار استفاده از سرویس گوگل ادز است.
اگر چه گوگل ادز در حال حاضر بزرگترین سیستم تبلیغات اینترنتی در دنیا است، اما همچنان تعداد زیادی از فعالین حاضر در کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده نمی کنند.
این موضوع نه تنها باعث شده است تا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند؛ بلکه به رقبای خود فرصت برتری داده اند.
آموزش گوگل ادز و اجزای آن
سیستم تبلیغات گوگل که با نام Google Ads بین کاربران شناخته میشود و در گذشته نه چندان دور Google Adwords نام داشت، یکی از روش های مارکتینگ دیجیتال کسب و کارها و بازاریابی آنلاین آنها بدون صرف زمان و سرمایه گذاری بلند مدت میباشد.
برای راه اندازی یک کمپین تبلیغات گوگل ادز بایستی با اصطلاحات و قواعد و مفاهیم اصلی گوگل ادز آشنا شوید:
اکانت گوگل ادز (Google Ads Account)
برای راه اندازی یک کمپین گوگل ادز اولین چیزی که نیاز دارید ساختن یک اکانت (account) در پنل گوگل Ads است.
کمپین های تبلیغاتی شما در داخل این اکانت ها تعریف و ران میشود.
در گوگل ادز این امکان وجود دارد که اکانت های مختلف را نیز با یک ایمیل، مدیریت نمایید که به آن یک دسترسی MCC (My Client Center) نیز میگویند.
کمپین گوگل ادز (Google Ads Campaign)
کمپین های تبلیغات گوگل ادز را در داخل account ها تعریف میکنند.
هر کمپین در تبلیغات کلیکی گوگل نیز از یک یا چند گروه تبلیغ یا ad group تشکیل شده است که تبلیغات (ads) و کلمات کلیدی آنها در داخل این گروه های تبلیغاتی اضافه میشوند.
گروه تبلیغ (Ad Group) در گوگل ادز
گروه های تبلیغ برای مدیریت بهتر کمپین ها در نظر گرفته شده اند و با استفاده از آنها می توانید دسته های مختلف خدمات یا محصولات خود را در قالب چند ad group ، گروه بندی نمایید و برای هر گروه هم کلیدواژه، متن تبلیغ و لندینگ پیج مجزا در نظر بگیرید.
متن تبلیغ (Ad) در تبلیغات گوگل ادز
آگهی ها و تبلیغاتی که در ad group های کمپین ها ایجاد میکنیم شامل بخش های مختلفی هستند که نوع و تعداد آنها بسته به نوع آگهی متفاوت میباشد.
اما در حالت کلی عنوان و تیتر هر آگهی از 3 هدینگ یا عنوان 30 کاراکتری تشکیل شده است که بایستی آنها را به دلخواه وارد نمایید. این Heading ها در قسمت title آگهی نمایش داده خواهند شد.
پس از عنوان گوگل ادز نوبت به توضیحات آن که در زیر title می آید و به آن دیسکریپشن (description) یا خط توضیحات میگویند، میرسد.
برای هر متن تبلیغ نیز دو description با ظرفیت 90 کاراکتر در اختیار شماست تا توضیحات کوتاهی را درباره آگهی خود در آن وارد نمایید.
گوگل ادز چگونه کار می کند؟
اولین موردی که باید در مورد نحوه کار گوگل ادز بدانید سیستم مزایده آن است.
سیستم مزایده گوگل ادز در واقع تعیین کننده قیمت هر کلیک و جایگاه نمایش تبلیغ است.
باید قبول کنیم که 75 درصد از کاربران هرگز فراتر از صفحه اول گوگل نمی روند.
از طرفی بیشتر کاربران یکی از 4 گزینه اول نتایج را انتخاب می کنند به همین دلیل همه تلاش می کنند تا در بین گزینه های اول صفحه اول قرار بگیرند و تمایل دارند تبلیغ آن ها در این جایگاه ها نمایش داشته باشد.
مفاهیم اصلی گوگل ادز چیست؟
در این قسمت تعدادی از مفاهیم مهم Google Ads را به اشتراک میگذاریم؛ به کمک این مفاهیم میتوانید عملکرد یک کمپین تبلیغاتی را در گوگل به خوبی تحلیل و ارزیابی کنید.
- کمپین تبلیغاتی: در این بخش، تعدادی آگهی به شکل گروهی تعریف میشوند و میتوانید برای هر یک تاریخ شروع، پایان و هزینه روزانه تعیین کنید.
- گروه آگهی: یا Ad Group شامل تعدادی آگهی و کلمات کلیدی است.
- آگهیها: یا Ads که ترکیبی از متن و لینک هستند و به عنوان تبلیغ در صفحه جستجو یا SERPs به کاربر نمایش داده میشوند. در کنار این لینکها کلمه AD وجود دارد که نشان دهنده تمایز آنها با سایر لینکها است.
مزایای تبلیغات در گوگل ادز
نمایش در صفحه اول:
تبلیغات در گوگل ادوردز مزایای زیادی دارد. مهم ترینش هم که همان نمایش وب سایت با کلمه کلیدی دلخواه در صفحه نخست گوگل است. چه کسی بدش می آید وب سایتش در صفحه اول گوگل باشد؟ در تبلیغات گوگل فرقی ندارد که سئو وبسایتتان عالی باشد یا بد. در هر صورت به صفحه اول می آیید. البته سئو خوب در رقابت بهتر تاثیر گزار است اما در هر صورت گوگل تعهد دارد که وب سایت شما را در صفحه اول خود به مخاطبین نشان دهد.
نمایش تبلیغات بر اساس کلید واژه
نمایش آگهی بر اساس کلید واژه مرتبط با خدمات شما منجر به دیده شدن آگهی توسط مشتریان بالقوه شما میشود. دیده شدن توسط مشتری بالقوه شرایط افزایش ترافیک وب سایت را هموار میسازد و مشتری ترغیب جهت ورود به وب سایت میشود. مثلا فرض کنید شما یک گلفروشی آنلاین دارید و کسی در گوگل عبارت “خرید اینترنتی دسته گل عروس” را جستجو میکند و تبلیغات سایت شما را مشاهده میکند. خوب در چنین حالتی میبینیم که تبلیغات گوگل سایت شما به صورت هدفمند برای مخاطب بالقوه نمایش داده میشود.
تعیین و تنظیم عوامل متعدد
گوگل ادوردز پنل مدیریت پیشرفته ای در اختیار شما قرار میدهد. به نوعی که شما در این پنل دسترسی های متنوعی همچون تنظیم بازه زمانی دارید. مثلا میتوانید فقط روزی دو ساعت و در ساعت پر بازدید تبلیغ کنید و یا شب ها اجرای تبلیغات را متوقف کنید.
امکان تنظیم بازه جغرافیایی یکی دیگر از امکانات گوگل ادوردز است. اگر خدمات شما مبتنی بر مکان است و دوست دارید تنها ساکنین یک منطقه جغرافیایی خاص تبلیغات شما را ببینند کافیست که بازه جغرافیایی صحیح را انتخاب کنید.
امکان تعیین بودجه روزانه یکی از روش های مدیریت هزینه گوگل ادوردز است. با انتخاب بودجه روزانه تنها مبلغ مشخصی در روز برای تبلیغات گوگل شما هزینه میشود و در صورت رسیدن به سقف این بودجه تبلیغات متوقف میشود تا در آغاز روز بعد از سر گرفته شود. قابل ذکر است که اگر روزی همه بودجه روزانه مصرف نشود مبلغ در حساب شما ذخیره خواهد ماند.
گزارشات آماری و تحلیل لحظه ای
گوگل یک شرکت سازمان یافته و بسیار مدرن است. کدام شرکت تبلیغاتی را میخواهید بیابید که بتواند به خوبی گوگل از کمپین تبلیغاتی خود گزارش آماری لحظه ای دهد؟ در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشته باشید میتواند فایل اکسل یا نمودار خطی روند رشد کلیکها و یا هزینههای گوگل خود را مشاهده کنید. ببینید برای هر کلمه کلیدی چقدر بازخورد دریافت کرده اید. چقدر از بودجه شما کسر شده است و …
معایب تبلیغات در گوگل ادوردز
گرانی خدمات گوگل ادوردز
در اینجا باور کنید که گرانی خدمات گوگل تقصیر شرکت های مجری گوگل ادوردز ایرانی نیست. خب دیگر خودتان هم ساکن ایرانید و خوب میدانید که هزینه خدمات شرکت های خارجی وابسته به بازار رقصان دلار است و ماشالا به رشد دلار که بزنیم به تخته هر روز سریع تر از دیروز.
اینکه تبلیغات گوگل ادوردز گران است دیگر برمیگردد به نرخ دلار، چون شرکت های ایرانی خدمات را از خود گوگل دریافت میکنند و عینا مبلغ دریافتی را با کسری از هزینه (کارمزد مدیریت) به حساب گوگل واریز میکنند.
عدم توجه به سئو
تبلیغات گوگل باعث میشود که کمتر به سئوی وبسایت توجه کنید. خب این مورد را از یاد نبرید که تبلیغات گوگل در دراز مدت میتواند اثر مثبتی روی سئوی وبسایت شما داشته باشد! به هرحال وقتی مخاطب کلید واژه ای را جستجو میکند و در پی نمایش آگهی شما اولین وب سایتی که مخاطب انتخاب میکند وب سایت شماست.
با این حال نباید انتظار داشته باشید که با قطع تبلیغات گوگل ادوردز بازهم بازخوردی مشابه زمان برگزاری کمپین دریافت کنید. سعی کنید همزمان به سئو وبسایتتان هم توجه ویژه نشان دهید تا تبلیغاتتان بتواند
پس از قطع شدن هم تاثیرگذار باشد.
تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟
برای آن که بتوانید گوگل ادز و سئو را با هم مقایسه کنید، لازم است بدانید که این دو مورد، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه به عنوان دو ابزار قدرتمند به شما کمک میکنند تا بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید. زمانی که قصد دارید ترافیک سریعتری به سایت شما روانه شود، لازم است از گوگل ادز استفاده کنید. همچنین به منظور دستیابی به موفقیتهای بیشتر سایت نیز میتوانید از تکنیکهای سئو و بهینهسازی استفاده کنید.
عبارات مهم گوگل ادز که باید با آنها آشنایی داشته باشید
- اد رنک
- مناقصه
- نوع کمپین
- نرخ کلیک
- CPC
- CPM
- نرخ تبدیل
- شبکه نمایشی
- افزونههای تبلیغاتی
- کلمات کلیدی
- PPC
- امتیاز کیفی
این عبارات رایج به شما کمک میکنند که گوگل ادز خود را راهاندازی، مدیریت و بهینهسازی کنید. بعضی از آنها مختص گوگل ادز هستند درحالیکه باقی عبارات مربوط به PPC میباشند. در هر صورت شما باید از این عبارات آگاهی داشته باشید تا بتوانید یک کمپین موثر تبلیغاتی را راه ببرید.
دلایل موفق نشدن در تبلیغات گوگل
دلایل مختلفی میتواند باعث شود که در تبلیغات گوگل ادز موفق نشوید. در ادامه به 3 مورد کلیدی از دلایل ناموفقیت اشاره شده است:
1- کیفیت پایین
کیفیت تعیین کننده رتبه تبلیغات شما است و هرچه رتبه کیفیت بالاتر باشد، مکان نمایش تبلیغات هم در جایگاه بهتری قرار میگیرد.
2- گستردگی کلمات کلیدی
وقتی از کلمات کلیدی زیادی استفاده کنید، گوگل هم مخاطبان شما را اشتباه در نظر میگیرد و در نتیجه متناسب با آن کلمه کلیدی، کلیک کمتری توسط کاربران انجام میشود. برای بهبود این قضیه بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که باعث افزایش کلیک میشوند و به بهترین شکل تبلیغات شما را در معرض دید مخاطبانتان قرار میدهند. تلاش، تمرین و تکرار باعث میشود که به مرور زمان بهترین نتیجه از کلمات کلیدی حاصل گردد.
3- تبلیغ نامربوط
زمانی که تبلیغی انجام شود که هیچ ربطی به موضوع مورد نظر کاربر نداشته باشد، تعداد کلیک در سایت شما هم کمتر میشود. بنابرابن عنوان، متن و کلمات کلیدی شما باید به هم مرتبط و هم سو باشند و با هدف کاربر تداخلی نداشته باشند.
جمعبندی
در این مقاله درباره موضوع گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. امروزه کسبوکارها برای دیده شدن توسط مشتری باید روشهای مختلفی را امتحان کنند. درست است که در بستر اینترنت، مخاطب و کاربر کم نیست اما ازدیاد مخاطب لزوما دلیلی برای موفقیت تمام برندها محسوب نمیشود. خدماتی مانند گوگل ادز (Google Ads) به صاحبان مشاغل مختلف کمک میکنند تا زودتر و بهینهتر در دید کاربر قرار بگیرند و احتمال دیده شدن آنها بیشتر شود.
امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما گوگل ادز چگونه کار می کند و چه عامل یا عواملی در تعیین کیفیت و رتبه آگهی شما در گوگل مهم هستند.
منابع: برتینا، وب رمز، متاوب، رشدانا، ایرانی کارت، همیار آکادمی