بازاریابی تاریخچه قدیمی دارد. از همان زمانی که سکه توسط لیدیان اختراع شد و مردم توانستند اشیایی را که تولید یا کشت میکردند، بفروشند. بعدها با اختراع کاغذ و چاپ، روزنامهها به وجود آمدند و برخی از بیزینسها تبلیغات خود را در این رسانهها چاپ میکردند. کم کم آگهی در روزنامهها و بعدا تبلیغ در رادیو و تلویزیون مرسوم شد. اما با پیدایش تکنولوژیهای پیشرفتهتر مثل وسایل الکترونیکی و اینترنت، بازاریابی شکل متفاوتی به خود گرفت. اینجا بود که راهاندازی و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ خیلی جدیتر انجام شد!
در دنیایی که همه چیز دیجیتالی است و هر روز افراد زیادی وارد این دنیای جذاب و تو در تو میشوند، داشتن برنامهای برای بازاریابی اهمیت زیادی دارد. چون به هر حال رقبای شما هر روز بیشتر و بیشتر میشوند و موفقیت در این ماراتون به استفاده درست از امکانات و قابلیتهای دنیای دیجیتال ارتباط دارد. یکی از مشکلاتی که بازاریابان دیجیتال دارند این است که برنامه مدون و صحیحی ندارند و نمیتوانند اهداف و ابتکاراتشان را به درستی بیان کنند. در این مقاله با نحوه راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد. پس با من در عظیم مدیا و آموزش کمپین تبلیغاتی برای افزایش فروش محصولات همراه باشید.
کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل اقداماتی است که برای رسیدن به هدف اصلی بازاریابی دیجیتال برنامهریزی میشود و به انجام میرسد. این هدف میتواند افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد از مشتری باشد. همچنین شامل اهدافی مانند دستیابی به مصرفکنندگان به روشهای مختلف و استفاده از ترکیبی از رسانهها از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پرداخت به ازای هر کلیک و شبکههای اجتماعی است.
مثلا اگر هدف اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما، دستیابی به لیدهای بیشتر از طریق رسانههای اجتماعی باشد، میتوانید یک کمپین بازاریابی در اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب اجرا کنید. به این صورت برخی از بهترین عملکردهای کسبوکارتان را در این شبکهها به اشتراک میگذارید تا از طریق این کانالها به لیدهای بیشتری دست پیدا کنید.
برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال میزنیم. شما ممکن است یک آگهی از برند معروف نایک را ببینید یا بشنوید. این تبلیغ به معنی کمپین نیست. اما اگر این برند تبلیغات را در بنرها و تابلوهای خیابانی، شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ منتشر کند، یک کمپین بازاریابی تشکیل داده است.
البته توجه کنید که اصطلاح کمپین مارکتینگ و تبلیغات با هم تفاوت دارند. تبلیغات یکی از اجزای بازاریابی است و به این معنی است که یک شرکت چگونه قصد دارد آگاهی از برند خود را افزایش دهد. در واقع تبلیغات یکی از جنبههای کمپین بازاریابی است.
کمپین بازاریابی دیجیتال شامل اجرای یک استراتژی بازاریابی در تمام کانالهای دیجیتالی است که مشتریان و مصرفکنندگان با یک نام تجاری درگیر میشوند و معمولا به منظور بهبود نرخ تبدیل یک شرکت انجام میشود.
اجزای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
مولفههای مختلفی در برنامهریزی، اجرا و بهرهمندی از یک کمپین بازاریابی عالی نقش دارند. اکثر کمپین های تبلیغاتی موفق این مولفهها در نظر گرفتهاند و توانستهاند در تبلیغات برند و محصولات خود موفق عمل کنند. در ادامه این موارد را بیان کردهایم:
- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد (KPI): هدف نهایی کمپین خود را مشخص کنید و روش اندازهگیری نتیجه را توضیح دهید. مثلا ممکن است کمپین تولید محتوای شما با تعاملات معمول اندازهگیری شود و مشخص شود که هر پست باید به 1000 بازدید در ماه و 10 فالوور جدید بینجامد.
- کانالها: محتوا و پیامهایتان کجا توزیع میشود؟ مثلا اگر یک کمپین بازاریابی در شبکههای اجتماعی دارید، ممکن است رشد بیشتر کانالهای مرتبط با مخاطب خود را در اولویت قرار دهید و کانالهای دارای فالوور و اعضای کمتر را حذف کنید.
- بودجه: ممکن است همه کمپینهای دیجیتال مارکتینگ به بودجه افزایشی احتیاج نداشته باشند، اما هنوز هم بسیاری از آنها این نیاز را دارند. در صورت لزوم هزینههای لازم برای تبلیغات و موارد دیگر را در نظر بگیرید.
- قالب (های) محتوا: محتوایی را که برای ایجاد کمپین نیاز دارید تعیین کنید. معمولا بازاریابان چندین قالب را در یک کمپین دیجیتال مارکتینگ خاص قرار میدهند. مثلا کمپین یک برند میتواند شامل تبلیغات ویدئویی، بیانیههای مطبوعاتی و وبلاگهای مهمان باشد.
- تیم: به چه کسانی برای انجام کار اعتماد دارید؟ قبل از شروع کمپین مطمئن شوید که افرادی توانا در زمینه نوشتن مطالب تبلیغاتی، ساخت وبسایت، طراحی، برنامهریزی بودجه، ویدئو و ... در اختیار دارید.
- طراحی: در نهایت باید طرحی مناسب برای کمپین بازاریابی عالی خود داشته باشید. طرحی با مناسبترین وضعیت از نظر آرم تبلیغاتی، اینفوگرافی تعاملی و در نهایت حرفهای بودن انتخاب کنید.
چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق ایجاد کنیم؟
ممکن است راه اندازی دیجیتال مارکتینگ و کمپینهای مرتبط با آن در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما وقتی وارد کار میشویم، میبینیم که روندی کاملاً ساده دارد؛ البته اگر این کار را به درستی انجام دهید. برنامهریزی کمپین به همان اندازه طراحی تبلیغات، مهم است و باید خلاقانه باشد. سعی کنید به سوالاتی که در ادامه از شما پرسیده میشود، پاسخ دهید.
1. هدف و منظور کمپین شما چیست؟
از ابتدا مشخص کنید که دلیل اجرای کمپینتان چیست؟ دوست دارید کمپینتان چه نتیجهای بگیرد؟ اگر در این مورد مشکلی ندارید، کارتان را شروع کنید. به نظرتان کدامیک از اهداف زیر با شما مطابقت دارد؟
- یک محصول یا خدمات جدید تبلیغ کنید
- آگاهی از برندتان را افزایش دهید
- بازخورد مشتری را جمعآوری کنید
- پول بیشتری به دست بیاورید
- تعامل کاربر را افزایش دهید
- رویدادهای آینده را تبلیغ کنید
هدف شما باید SMART، یعنی:
- specific (خاص)
- Measurable (قابل اندازهگیری)
- Attainable (قابل دستیابی)
- Relevant (مرتبط)
- و Timely (زماندار)
باشد.
به طور مثال هدف کمپین بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شما میتواند جمعآوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری و از طریق هشتگ برند در اینستاگرام باشد. در واقع یک هدف خاص (محتوای تولید شده توسط کاربر) است که قابل اندازهگیری (100 مشتری)، قابل دستیابی (از طریق هشتگ برند در اینستاگرام)، مرتبط (دارای خط تولید جدید) و زماندار (31 اردیبهشت 1400) است. این یک مورد نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ برای توسعه آنلاین کسب و کار است.
2. کمپین خود را چگونه ارزیابی میکنید؟
پاسخهای این سوال برای همه متفاوت است. این معیار میتواند با نرخ باز کردن ایمیل، لایک تصاویر در فیسبوک و اینستاگرام، پیش خرید محصول یا همه این موارد باشد. البته پاسخ شما به هدف اصلی کمپینتان بستگی دارد. موارد زیر معیارهای اندازهگیری بر اساس اهداف کمپین دیجیتال مارکتینگ است:
- تبلیغ محصول یا خدمات جدید: پیش خرید، فروش و افزایش فروش
- افزایش آگاهی از برند: احساسات، منشنهای شبکههای اجتماعی و مطبوعات
- جمعآوری بازخورد یا محتوای مشتری: منشنهای شبکههای اجتماعی و تعامل
- درآمدزایی: لید، فروش و افزایش فروش
- افزایش تعامل کاربر: اشتراکگذاری وبلاگ، اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، تعاملات ایمیل
- تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیط، فروش یا رزرو سرگرمی و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
البته لازم است که شاخص اصلی عملکرد (KPI) خودتان را برای هر رسانه تعریف کنید. مثلا:
- تعاملات در اینستاگرام شامل لایک و نظرات و تگهای پروفایل
- نرخ باز کردن ایمیل و نرخ کلیک از طریق ایمیل
- بازدید از وبلاگ، تعداد کلیک و اشتراکگذاریهای اجتماعی
با مشخص کردن KPI، متوجه پیشرفت کمپین دیجیتال مارکتینگ خواهید شد. در نهایت باید موفقیت شرکت خود را تعریف کنید و دلایلی برای ارزشمندی آن بیابید.
3. چه کسی را هدف قرار میدهید؟
مخاطبین هدف، یکی از بخشهای مهم محسوب میشود؛ زیرا همسویی شما با مخاطبان، موفقیت یا شکست کمپین دیجیتال مارکتینگ را مشخص میکند. اولین قدم برای پاسخ به این سوال این است که بدانید کمپین شما چه مرحلهای از سفر مشتری را هدف قرار داده است. آیا میخواهید مشتریان جدیدی بیاورید یا اینکه از مشتریان فعلی بازخورد بهتری جمع کنید؟ آیا برندتان را برای افرادی که آن را میشناسند، بازاریابی میکنید یا نام تجاری جدیدی معرفی میکنید؟ به هر حال پیام بازاریابی شما بسته به مخاطبان کمپینتان که در مرحله آگاهی از برند، توجه یا تصمیمگیری باشند، متفاوت است.
4. مفهوم کمپین دیجیتال مارکتینگ شما چیست؟
در این مرحله باید بدانید که چرا این کمپین را اجرا میکنید، چگونه ابعاد آن را اندازهگیری میکنید و چه کسی را هدف قرار میدهید. کمپینهای بازاریابی همانند نام برند، خاص هستند و به یک مأموریت، چشمانداز و هویت بصری نیاز دارند. برخی از مشاغل در زمان ایجاد داراییهای کمپینهای انتخاباتی از یک تیم داخلی استفاده میکنند و برخی دیگر از نمایندگیها کمک میگیرند.
گزینه دیگر، استخدام فریلنسر یا پیمانکار برای تکمیل بخش خاصی از پروژه است. البته بسته به اهداف خاص کمپین توصیه میشود که با تیم داخلی خودتان شروع کنید و از آنجا پیش بروید. آنها متخصص آن بخش از تجارت شما هستند و میتوانند در مورد شرایط موفقیت کمپینتان با شما صحبت کنند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا با فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ، خدمات دیجیتال مارکتینگ زیر را ارائه میدهد:
- خدمات سئو
- طراحی سایت سئو محور
- افزایش فروش آنلاین
- آنالیز تکنیکالی رقبا
- برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
شما میتوانید برای رشد بیزینس خود از مشاوره توسعه آنلاین کسب و کار ما به صورت رایگان استفاده کنید.
5. چگونه به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید؟
بهتر است که نگاهی به کانالهای رسانهای فعلی بیندازید و از آنها برای تبلیغ شرکت خود استفاده کنید. باید بدانید که کدام یک بهترین عملکرد را دارند؟ کدام یک به شما امکان پرداخت هزینه تبلیغات را میدهند؟ و از همه مهمتر مشتریانتان در کجا بیشتر وقت میگذارنند؟
به طور کلی بهتر است از چند رسانه استفاده کنید. کانالهای توزیع شامل یکی از موارد Paid (پرداختی)، Earned (درآمدی)، Shared (اشتراکگذاری) و Owned (متعلق به خود) است. در ابتدا دو یا سه کانال برای کمپین خود انتخاب کنید و کم کم پلتفرمهای کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را افزایش دهید. البته ممکن است کانالهای خاصی منطقی نباشند و نتوان از آنها استفاده کرد.
6. چه موقع و چگونه تبلیغات را منتشر کنید؟
بهتر است كه یک ضربالعجل برای کمپینتان مشخص کنید. در این صورت چگونگی و زمان انتشار کمپین بهتر مدیریت میشود. ابتدا یک جدول زمانی کلی برای کمپین بسازید. تاریخ شروع و مهلت انتشار تبلیغاتتان را مشخص کنید تا بهتر بتوانید روی آن کار کنید. سپس نگاهی به داراییهای بازاریابی و کانالهای تبلیغاتی خود بیندازید و ببینید که بر اساس افراد و منابع مالی، چند بار میتوانید هزینه ارسال و تبلیغ محتوای تبلیغات خود را تامین کنید؟
برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی ایجاد کنید. برای هر یک جداگانه تصمیم بگیرید و پستهای برنامهریزی شده، ایمیلها و ... را در تقویم خود رسم کنید. این کار باعث میشود تا فشار کار روزانه کمتر شود.
7. بازاریابی چگونه به پیشبرد هدف موردنظر کمک میکند؟
حتی اگر کمپینتان به اندازه کافی کارآمد باشد و تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود جلب کند، باز هم باید اقدامات موردنظرتان را انجام دهید. دوباره به SMART بودن هدف توجه کنید. یادتان هست که گفتیم هدف کمپین دیجیتال مارکتینگ میتواند "جمعآوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق هشتگ برند در اینستاگرام با خط تولید جدید ما تا 31 اردیبهشت 1400" باشد؟
اما این مرحله در مورد به نتیجه رساندن تلاشها و کانالهای بازاریابی برای سوق دادن مشتریان به سمت هدف موردنظر است. این کار از طریق روشهایی مانند فراخوان برای اقدام (CTA) و صفحات فرود (Landing pages) انجام میشود.
میتوان از این موارد به طور جداگانه یا در ارتباط با یکدیگر استفاده کرد؛ مانند فرم لید در صفحه فرود یا ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA .(CTA میتواند تماس، لمس لینک سایت، ایمیل یا به این صورت باشد:
"عکسی با محصول موردنظر و یک # (هشتگ) خاص به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان در صفحه اینستاگرام و ویدیوی تبلیغاتی بعدی ما نمایش داده شود!"
صفحه فرود خود را طوری طراحی کنید تا مخاطبین را جذب کند. فراموش نکنید که CTA خود را تکرار کنید و روش درگیر شدن مخاطبان با کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص کنید.
8. در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ چه معیارهایی را میتوانید کنترل کنید؟
معیارهای اثربخشی کمپین به این بستگی دارد که میخواهید چه نوع کمپینی اجرا کنید و چه کانالهایی را انتخاب کنید. مواظب باشید که روی معیارهایی مانند ترافیک ایجاد شده، نرخ کلیک و مقدار نمایش تمرکز نکنید. این موارد شاید جالب باشند، اما لزوماً نشاندهنده مقدار درآمد حاصل از کمپین دیجیتال مارکتینگ و کارایی آن نیست. در ادامه معیارهای مهم در انواع کمپین های تبلیغاتی را معرفی کردهایم:
معیارهای ایمیل مارکتینگ
- نرخ کلیک
- نرخ خروج از صفحه (بانس ریت)
- نرخ تبدیل (نسبت مشتری به لید)
معیارهای شبکههای اجتماعی (پولی)
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
- هزینه هر کلیک
- هزینه هر تبدیل
معیارهای شبکههای اجتماعی (ارگانیک)
- تعاملات غیر فعال (لایک کردن و اشتراکگذاری)
- تعاملات فعال (کامنتها)
- فالو کردن
- نرخ کلیک
معیارهای پیشنهاد محتوا/ جذابیت لید
- نرخ انتخاب (Opt-in rate)
- هزینه به ازای انتخاب (Cost per opt-in)
- پیگیری نرخ باز کردن ایمیل (Follow-up email open rate)
- نرخ تبدیل انتخابی (Opt-in conversion rate)
نمایش معیارهای تبلیغات/رسانههای پولی
- هزینه هر هزار برداشت
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
- هزینه هر تبدیل
معیارهای ارسال ایمیل مستقیم در کمپین دیجیتال مارکتینگ
- نرخ پاسخ
- هزینه هر تبدیل
- درآمد متوسط به ازای هر تبدیل
معیارهای محتوا/سئو
- نرخ کلیک
- نرخ خروج از صفحه (بانس ریت)
- زمان در صفحه
- عمق پیمایش (اسکرول) صفحه
- نرخ تبدیل
انتخاب این معیارهای سنجش به نوع کمپین شما ارتباط دارد و میتواند به ارزیابی و درک بهتر بهبود کمپین کمک کند. در مرحله بعدی کمپین به اندازهگیری و تجزیه و تحلیل دادههایتان بپردازید. این کار بینشی منحصربهفرد در مورد مخاطبان، کانالهای بازاریابی و بودجه شما ایجاد میکند. همچنین به شما میگوید که دقیقاً چگونه کمپین بعدی خود را اجرا کنید.
9. چگونه بفهمید که کمپین دیجیتال مارکتینگ شما کارساز بوده است؟
کارساز بودن کمپین با بررسی هدف اولیه و معیارهای SMART بودن آن ارتباط دارد. در صورتی که توانستهاید به هدف خود نزدیک شوید، خوشحال باشید. اما در غیر این صورت اصلا ناراحت و دلسرد نشوید. کمپین شما تا حدی به اهداف خود رسیده است. مثلا اگر هدف شما بازدید 100 هزارتایی از وبسایتتان بوده است، هر مقدار بازدید میتواند موفقیتآمیز تلقی شود. هر چقدر این بازدید به 100 هزار نزدیکتر باشد، شما به هدف خود نزدیکتر شدهاید. البته کار کردن با یک تیم کاربلد هم اهمیت زیادی دارد. پس با بهترین تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک همکاری کنید تا نتیجه فوقالعادهای بگیرید.
10. با دادههای حاصل از کمپین دیجیتال مارکتینگ چه کنید؟
در این مرحله تأثیر تجاری کمپینتان را به حداکثر میرسانید. وقتی دادههای خود را تجزیه و تحلیل میکنید، ارزش آنها ده برابر میشود. این کار نه تنها به اندازهگیری و ارزیابی نتایج کمپین کمک میکند، بلکه جهت و وضوح مخاطبان، روشهای بازاریابی، قدرت خلاقیت و ... را به شما نشان میدهد. مثلا کمپین UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر را در نظر بگیرید. تصاویر به اشتراکگذاری شده نه تنها کمک میکنند که محتوای کاربر را برای شبکههای اجتماعی خود جمعآوری کنید و تبلیغات رایگان انجام دهید، بلکه اطلاعاتی در مورد مخاطبان شما، زمان و تعداد دفعات فعالیت در اینستاگرام و ... به شما میدهد.
نکات کلیدی
- یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل اقداماتی است که برای رسیدن به هدف اصلی بازاریابی دیجیتال برنامهریزی میشود و به انجام میرسد.
- مولفههای کمپین بازاریابی دیجیتال:
- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد (KPI)
- کانالهای توزیع محتوا
- بودجه کافی
- قالب (های) محتوا
- تیم قوی
- طراحی مناسب
- مراحل راهاندازی یک کمپین موفق:
- هدف کمپین
- مشخص کردن معیارهای ارزیابی کمپین
- تعیین مخاطبین
- مشخص کردن مفهوم کمپین عظیم
- تعیین روش های دسترسی به مخاطبین
- مشخص کردن روش و زمان انتشار تبلیغات
- ارزیابی کمپین
- استفاده از دادههای به دست آمده
منبع: عظیم مدیا